ביום 7.7.2025 פרסמה רשות המסים בישראל תוספת מס' 1 לחוזר מס הכנסה 9/2015 בנושא קווים מנחים להחלת סעיף 46 לפקודת מס הכנסה [נוסח חדש].

לפי התוספת (והנחיות רשות המסים שהתפרסמו עוד קודם לכן) החל מיום 1.1.2026 ידרשו על מוסדות הציבור בעלי אישור לפי סעיף 46 לפקודת מס הכנסה לדווח על קבלת תרומות ועל ביטולי תרומות באמצעות מערכת התרומות הדיגיטלית של רשות המסים.

הדיווח באמצעות המערכת הדיגיטלית יבוצע באופן אוטומטי, באמצעות תוכנה שמתממשקת למערכת הדיגיטלית של רשות המסים. כמו כן, נדרש מינוי של מורשהעל עלידי המוסד הציבורי לשירותים הדיגיטליים של רשות המסים.

המערכת הדיגיטלית של רשות המסים תקצה, באופן אוטומטי, מספר רישום ייחודי לכל קבלה בגין תרומה מדווחת.

מטרות התוספת הן גברת השקיפות והבקרה, מניעת התחזות למוסדות ציבוריים, ומניעת שימוש לרעה של קבלות על תרומה כפולות או פיקטיביות.

התוספת מבהירה כי דיווח באמצעות המערכת הדיגיטלית הוא חלק בלתי נפרד מהחובות המוטלות על מוסד ציבורי וכי ניתן לשלול אישור לפי סעיף 46 ממוסד ציבורי שלא מילא חובה זו.

עוד ההנחיה קובעת כי בעת בחינת בקשות חדשות לאישור לפי סעיף 46, תיבחן עמידה בהנחיות הדיווח במערכת הדיגיטלית, וזאת החל מיום 1.1.2026.

בהתאם לקבוע בתוספת, אנו מציעים לקהל לקוחותינו להיערך, כבר כעת, לשימוש במערכת הדיגיטלית, ולוודא כי מערכת הפקת קבלות עבור תרומה מתממשקת עם המערכת הדיגיטלית של רשות המסים וכי מונה מורשהעל.

לנוסח המלא של התוספת, אנא לחצו על הקישור שלהלן: https://www.gov.il/he/pages/professional-directives-100725